Ik ben 3 en 4 maart gaan observeren in de school van Good foundation, anders dan gepland want ik ging normaal in de school CEBEC les geven. Ik zit nu dus in een Engelstalige school maar ik ga misschien nog vragen voor te veranderen want dit was eigenlijk niet de bedoeling om te doen.
Mijn eerste observatie dacht ik , wow ze staan wel al redelijk ver want Lydia is ook 5 jaar en ze leert al rekenen, maar ik dacht dus fout. Ze zitten inderdaad wel ver maar meer dan de helft van de kinderen begrijpt er niets van. Bijvoorbeeld als ze een berekening 100 -20 doen dan zetten ze 100streepjes en doorstrepen ze nog eens 20 streepjes, dus ze kunnen niets uit het hoofd en de meeste weten ook zelf niet hoe ze eraan moeten beginnen.
Nog enkele moeilijkheden om daar les te geven:
- De klassen zijn naast elkaar en dit wordt ingedeeld met houten plakaten dus je hoort echt alles wat er gebeurt in de andere klassen + de kleuterklassen zijn er ook vlak naast en daar wordt zo veel lawaai gemaakt. Dit maakt dat er zoveel lawaai is en het dus voor de kinderen ook moeilijk is om op te letten.
- in mijn klas zitten er 57 leerlingen (dit valt echt nog mee,normaal gezien zijn het klassen van rond de 100 lln.) , ze zitten ook allemaal op elkaar gepropt.
- De kinderen hebben niet het materiaal om bijvoorbeeld te schrijven, oorzaak is dus dat ze niets doen en dus gewoon letterlijk slapen in de klas.
- De kinderen durven ook niet hun mening te zeggen bijvoorbeeld ik vraag: heb je het begrepen , zij antwoorden : yes madam ik vraag : can you show me how you make the excercises de kinderen weten het niet.
- …. En nog zo van die zaken…
Wat ik wel leuk vind is de liedjes die ze zingen voor ze in de klas komen en ook tijdens de lessen, de leerlingen doen allemaal mee en komen van hun stoel en gaan helemaal uit de bol.
Zelf moet ik mijn draai nog even vinden in de school, om te kijken hoe ik mijn bijdrage kan bijleveren en zelf ook om zoveel mogelijk te leren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten