• Deze week waren er 3 leerkrachten van de 6 ziek…. (toevallig allemaal op hetzelfde moment). Wanneer hier een leerkracht ziek is, blijven de lln. Gewoon alleen in de klas zitten en soms krijgen ze opdracht maar voor de meeste tijd doen ze eigenlijk niets dan zitten.
• Mijn programma voor de komende weken = wiskunde geven van het 1ste tot 4de leerjaar. Sport geven in elke klas, wel maar 30 minuten maar het is toch al een hele prestatie want normaal hebben ze geen sport in de week. Waarom doen de leerkrachten dit niet? Omdat de kinderen geen kledij hebben zeggen ze. (maar dit vindt ik maar een stomme reden om geen sport te geven, want dan zouden ze helemaal geen les meer moeten geven want sommige kinderen hebben ook geen schriftje of potlood en kunnen dus niets opschrijven.)
En ten derde ga ik ook Engels geven in elke klas.
Normaal zou ik nu maandag beginnen met het programma maar tevergeefs zal dit niet lukken want ik zal waarschijnlijk maandag nog een leerkracht moeten vervangen.
In Kameroen veranderd er zeer veel, dus veel voorbereiden zit er niet altijd in.
• Onwaarschijnlijk maar waar: Er zitten al kindjes van 3 jaar in het 1ste leerjaar. (maar ze doen daar eigenlijk niets, want ze zijn echt veel te klein)
Er zitten in het 6 de leerjaar kinderen met een leeftijd van 18 jaar. Maar in Kameroen mag je ook normaal maar 2 keer blijven zitten, hoe in godsnaam kan er dan iemand van 18 jaar nog in de lagere school zitten? ? Wel heel simpel, ze vervalsen eigenlijk gewoon je leeftijd. (héhé was wel even lachen toen ik dit hoorde)
• Straffen en belonen? In mijn school slaan ze eigenlijk wel redelijk veel, ik heb het dan eigenlijk meer over de directeur die les geeft in het 6 de leerjaar. Het is eigenlijk wel erg om te zien, maar hier vindt iedereen het een gewoonte. Ze lachen er zelfs mee. Maar wat ik eigenlijk het ergste vindt is dat de directeur soms (meestal eigenlijk) iemand slaat als een kind een fout antwoord geeft.
Maar ze slaan eigenlijk uit teken van onmacht, omdat ze geen andere oplossing zien om orde te krijgen in de klas. (maar soms is dit wel begrijpelijk want als je als enige 100 leerlingen onder controle moet krijgen, het is wel een grote opgave)
Hoe doe ik het? Ik heb een manier gevonden om de leerlingen te motiveren= door beloningen. Elke keer als de leerlingen goed doorwerken en goed meewerken, gaan we naar buiten en spelen we een spel (voor 10 minuten). En het werkt soms echt wel, soms helemaal niet, het hangt van dag tot dag af. Als het werkt dan moedigen ze elkaar aan om snel en correct te werken zodat ze kunnen spelen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: kinderen die letterlijk slapen, maar die laat ik dan gewoon in de klas en die spelen niet mee.
Ik heb de kinderen het spel Blub Blub geleerd, dit was wel een hele opgave want ze zijn het niet gewoon om bijvoorbeeld een mooie kring te maken en dan nog eens te blijven zitten. Of gewoonweg 2 rijen maken is ook al zeer moeilijk. Maar ik ben fier op mezelf want gisteren is het eindelijk eens goed gelukt.
Dit is eigenlijk ook een doel van mij geworden dat de leerkrachten de leerlingen ook meer belonen en niet alleen straffen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten